Wednesday, March 14, 2012

makan tutup mulut!

today rasa sangat stress sebab kerja dari Isnin membawa ke harini masih tak selesai. serious rasa nak marah-marah sakit hati dekat diri sendiri yang selalu sangat careless! yes i am. ok untuk mengubat hati yang lara, mari cerita pasal makan. food makes me happy! no bukan nak cerita pasal semalam makan free lagi dekat secret recipe, serious no. bukan juga nak cerita pasal facebook yang aku cuba buka since pagi tadi tapi tak boleh, yes, NO! tapi nak cerita pasal orang makan berbunyi which i find it really annoying. aku bukan jenis makan cover ok. aku makan macam manusia kelas bawahan yang hidup atas norma manusia. miahahaha..

aku bukan jenis masa makan mesti senyap, buka mulut sikit pun tak boleh. heh! mulut ayam serama macam aku ni boleh diam ke? of course TAK! tapi aku paling tak suka orang makan berbunyi. aku kenal some of people yang makan berbunyi. jenis aku, tegur sekali je. kalau buat tak faham, itu nanti kau settle dengan parents-in-law korang la ye? i can't deny, there's some people yang aku tegur suruh makan tutup mulut jawab "aku dah terbiasa,nak buat macam mana." aku diam!

sumpah, especially perempuan, kalau makan berbunyi memang failed! to be honest, back then, when i was 10 year old kot, aku makan berbunyi. kena sound setepek dekat muka dengan kakak aku "makan tutup mulut. perempuan makan berbunyi macam b@b1 tahu tak?" insaf! tapi sejak dari tu memang aku paling takut kalau makan berbunyi. lama-lama dah terbiasa makan tutup mulut. orang kata kalau dah biasa macam mana pun, kita boleh hilangkan habit tu. haritu aku cuba eksperimen dalam bilik makan biskut, lepas tu mulut terbuka and buat bunyi "chap chap chap" bhahahaha.. bodoh kan? aku just nak mendalami perasaan orang makan berbunyi ni. tapi maybe halwa telinga aku memang tak boleh terima kot. bising gila aku rasa and i end up berhenti makan. hahaha! psycho!

the main problem makan berbunyi ni actually sebab makan mulut terbuka. here's some tips, dulu masa aku mula-mula nak buang bad habit tu, aku makan sikit-sikit and chew the food slowly. make sure mulut tutup! bunyi-bunyian tu datang masa kita mengunyah makanan. lagipun, takde siapa nak tengok makanan yang kita dah kunyah dalam mulut kita tu. lama-lama mesti ok. try dulu ok? kalau kita tak cuba, kita tak tahu hasil dia. GOOD LUCK!

No comments: